ANTROCOM

Online Journal of Anthropology

Volume 5, Number 2, 2009


 Lévi-Strauss, ovvero l’antropologo nudo. Crudo, cotto o al sangue?

by SANDRA BUSATTA

Come afferma Eriksen (2001:310), la variazione culturale all’interno della modernità non era sufficiente ad attirare l’attenzione dell’autore di Tristi Tropici (1955), che rappresenta l’unico lavoro sul terreno svolto da Lévi-Strauss, per la tesi di dottorato. Questa esperienza di ricerca, poche settimane su cento anni di vita, quasi sparisce al cospetto di una lunga carriera da ‘antropologo in poltrona’ (armchair anthropologist), secondo lo stile di Frazer a di Mauss, e la fedeltà di una vita a teorie linguistiche e antropologiche dei primi decenni del Novecento, lo legano indissolubilmente all’antropologia dell’inizio di quel secolo, certo non a quella della sua fine. Lévi-Strauss, infatti, basa il suo lavoro teorico solo su raccolte di miti ed etnografie scritte da altri, così come gli evoluzionisti costruivano i loro modelli basandosi sui resoconti di viaggiatori, missionari e amministratori coloniali. Tutta da buttare, allora, la produzione di Lévi-Strauss? no di certo! Qualcosa è rimasto e si è fatto meritatamente strada attraverso le opere dei colleghi, è stato discusso e approfondito, in particolare l’idea del pensatore ‘selvaggio’ come bricoleur e l’idea che alcune delle classificazioni che egli produce non hanno un mero valore pratico, ma sono ‘buone da pensare’.

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Gender of Birth Control Method Practice in Sexual Behavior Patterns in Bangladesh
by EMAJ UDDIN and ZANNATUL FERDOUS

Although Bangladesh in sexual and social relational sense is culturally conservative and restricted society, several recent studies reveal that diverse sexual behavior patterns and birth control method practices are increasing day by day in both rural and urban areas of this country. Purpose of the study was to examine and explore who and why of the partners uses birth control methods in marital, premarital and extramarital heterosexual relations in Bangladesh. Based on relevant literatures review this study reveal that in premarital and extramarital heterosexual relations male partners generally used temporary birth control methods, such as condom or coital interrupts to prevent culturally illegitimate, unexpected birth and sexually transmitted diseases (STDs). Although male partners in marital sexuality primarily used temporary methods, females usually used both temporary and permanent ones, such as pill, injection or tubal ligation to prevent unexpected birth, to extend birth spacing and enjoy marital sexual life because of women’s low socio-economic status, patriarchal family authority, and socialization and women’s orientation in social policy. Based on probability sample future studies should be done to test the result presented in this article.

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La visione e il cosmo - Processi di costruzione della realtà tra i Crow del Nord America
by MARCO MENICOCCI 

Una delle questioni che turbavano Lowie fosse se Sole, il destinatario delle maggior parte delle preghiere, fosse o meno identificabile con Old Man Coyote, come a volte i Crow riferivano. Sole, che Lowie non esita a chiamare “dio”, sembra all’etnologo austro-americano privo di una propria personalità. Ora possediamo la chiave per comprendere anche questa questione: gli dei costituiscono la rappresentazione stabile di un cosmo in essere; le visioni costituiscono la rappresentazione temporanea di un mondo in divenire. Ai Crow, con il loro cosmo in perpetuo divenire, la domanda sul carattere permanente di Sole doveva apparire ben strana. Lungi dall’essere irrazionali i Crow manifestano così tutta la loro originale capacità creativa. Quello che appariva come una carenza religiosa si manifesta come una originalissima sintesi culturale.
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Non-places and Tourism:Towards an understanding of travel
by MAXIMILIANO KORSTANJE 

The present paper put the non-places theory under scrutiny considering that there is no place in the world that can be termed non-place. This not only defies the principles of anthropology but also borders the boundaries of ethnocentrism. Quite apart from the afore-mentioned limitations we have examined in this paper, a second point of entry can be how an argument like this has been introduced, accepted, adopted and disseminated in anthropology academy and culture studies. Enrooted in the belief as more difficult to read the better and more credible for scholars, popular wisdom accepted non-place theory without any criticism. With more than thousand copies sold in the world, work of Augé should be critically re-considered.
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Transforming Refugees: Biopolitics and medical construction of Southeast Asian Immigrant Subjects
by NEIL TURNER

Biopolitical medicine was and continues to be a complex apparatus that economizes the functions of sociopolitical importance. The resulting institutional frameworks impact processes of racialization, ethnic politics, transnational relations and “psycho-cultural” identity making subjects the objects of bureaucratic regulation and control. In this context, refugee and immigrant cultural manifestations are subverted in an effort to reconstruct homogeneous regions of governable subjects. Unfortunately, many attempts to transform these disadvantaged newcomers culturally and thus establish a new form of cultural identity have failed and often really only succeed in constructing new heterogeneous forms. It is at this point that Biopolitics is rendered problematic. For when it casts itself as the mediator of realities that it can not possibly unearth through discursive practices and that autonomously attempts to determine individual character and social behavior, and yet somehow remain unaffected by that behavior, it becomes the subject of its own disparate appearance-determining reality.
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Ascesa e caduta dell’uomo da Gilgamesh a Death Note. Appunti per uno studio comparato della cultura del limite
by FABIO BARTOLI

Scopo dell’articolo è di tracciare un excursus volto a dimostrare, in accordo con le teorie di Marvin Harris, come culture diverse nel tempo e nello spazio abbiano elaborato costrutti culturali simili per rispondere a bisogni analoghi. Nello specifico si prendono in esame i miti dell’ascesa e caduta dell’uomo, fondamentali per tracciare i limiti entro cui circoscrivere il nostro essere ed agire nel mondo. Uno dei più antichi, Gilgamesh, ci pone infatti dinnanzi il limite ultimo e invalicabile, la morte. Successivamente i greci hanno delineato i limiti del nostro operare alla luce dell’acquisizione della techné. Con la cristianità la caduta assume le sembianze del diavolo, col quale l’uomo moderno stipula un patto al fine di trasformare il mondo lasciandosi sciaguratamente alle spalle le Colonne d’Ercole in precedenza innalzate. Il processo culmina nella bomba atomica, violazione suprema di ogni ragionevole confine, il cui impiego ha segnato indelebilmente la coscienza e la memoria collettiva del Giappone. Proprio per questo è stato il paese del Sol Levante a sviluppare una serie di nuovi miti al fine di ristabilire i limiti infranti, veicolandoli tramite i propri prodotti culturali più tipici e diffusi nel mondo, manga e anime. Per offrire spunti iniziali di riflessione vengono introdotti al lettore manga come Devilman di Go Nagai, rielaborazione della figura del demonio occidentale, e anime come Galaxy Express 999 e Danguard di Leiji Matsumoto, autore che ha saputo esprimere diversi concetti fondamentali della propria cultura d’appartenenza. Per finire, si passa al case history Death Note di Tsugumi Ohba e Takeshi Obata, il manga più famoso degli anni 2000, in cui convergono tutti i temi in precedenza trattati..

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Somalie: suicide collectif ou appel desespere a l'aide? Essai de reponse
by THIERRY ONGA

What child has not dreamt of being a pirate? The adventures of Captain Jack Sparrow and his crew of the “Black Pearl” trilogy “Pirates of the Caribbean” have a strong base of fans around the world! In this early twenty-first century, pirates are doing well, thanks for asking. They are actually doing quite well, under the circumstances: In 2005 alone, 205 acts of piracy and brigandage (vs. less than 90 in 1994) were officially registered on all oceans. A figure well below reality, according to their victims: it is estimated that over 30% of attacks are never reported. Small fishermen do not know where to turn. For the large shipping companies, they prefer to remain discreet by not having their insurance premiums increase and not to frighten their shareholders. Yet, surprisingly, International (maritime) law is very strict and precise on the matter. Piracy concerns attacks taking place in the high seas or outside the jurisdiction of any State. In territorial waters, it’s called acts of robbery. Also, it prohibits anybody from entering any national waters (12 nautical miles or 22.224 kilometers) of a State without its authorization, even to rescue a ship in distress. To pursue Somali pirates, westerner’s ships are therefore required each time to solicit the green light from neighboring states, say for example… the Somali state. But Somalia has had no central government since the fall of its last dictator, General Siad Barre, in 1991. The northern region of Somaliland unilaterally declared itself independent in 1997 and Puntland, further east, did likewise in 1998. In the rest of the country, slightly more than half of Somali territory, the law of the strongest rules: the warlords or Islamic preachers. In 2000, a seeming return to normalcy emerged, with the formation of a transitional Somali government. A government that, for security reasons, still can not settle in his own capital Mogadishu and is based in Nairobi, Kenya. Pirates often complain that the Somali people are themselves robbed of their fisheries, by international companies they can’t compete with. They consider their acts a just retaliation of « David against Goliath. » Digging deeper, we ask: whether it’s indeed piracy or just robbery, is it not simply the result of a country falling apart, thanks to the hardships of a predatory world economy? Or is it just a means of financing domestic conflicts? Or even both? The choice for hundreds of young Somali pirates to take this path is definitely one made in a political landscape that reminds us of a suicidal act. In the following, we will argue that piracy, a little like suicide - or rather attempted suicide – masterfully studied by sociologist Emile Durkheim is actually a desperate cry for help.

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Contorsioni dal campo
by DAVIDE STOCCHERO

Questo documento è un "completamento" antropologico de "Cosmologia Nalu. Una ricostruzione antropologica fra passato e presente" pubblicato sul primo numero di questa rivista. E', se vogliamo, l’altra faccia della medaglia. Oppure la sua antitesi. In quello, infatti, scrivevo di "aver scelto di privilegiare la semplicità e la linearità della presentazione […] per cogliere agevolmente alcuni aspetti strutturali di queste società in trasformazione". A rileggerla, pare una formula assai bizzarra. Ero riuscito ad ottenere qualcosa di semplice e lineare a partire da una situazione, l’etnografia, che mancava proprio di queste qualità.

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Vampires and vampirism: pathological roots of a myth
by MORENO TIZIANI

Molte culture hanno sviluppato miti e leggende che narrano di esseri ematofagi, con sembianze e comportamenti differenti tra loro. Vi sono elementi che accomunano tutti questi racconti, come il dualismo tra "vita" e "morte". Secondo alcune correnti antropologiche, tali simboli non sono generati dal nulla, ma seguono un percorso di trasformazione che attinge da esperienze reali, i cui elementi sono inglobati nel substrato culturale di una popolazione e trasformati in funzione del messaggio che devono veicolare. I vampiri riassumono diverse caratteristiche associabili a quelle patologie e stati al limite del patologico che hanno maggiormente segnato la storia dell'umanità, sia dal punto di vista fisico che psicologico.

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Antrocom, Volume 18, Number 2, 2022

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